Bloggar i tidningar

Det är vanligt att dagstidningar och diverse magasin driver egna bloggar. En av de mest besökta bloggarna i Sverige drivs av Aftonbladet och är en sportblogg i Sportbladet; SillySeason. I SillySeason bloggar Sportbladets medarbetare om aktuella ämnen inom sportvärlden.

I Veckorevyn, som är en stor tidning med unga kvinnor som målgrupp, drivs bloggarna Baka med Frida, Helenes sminkblogg och Irenes bröllopsblogg. Bloggarna är skrivna på ett personligt sätt samtidigt som de präglas av en, icke helt uppenbar, marknadsförande agenda. Inläggen är till dominerande del inriktade på temarelaterade produkter som finns att köpa på marknaden och vissa av inläggen presenteras, förutom av bloggskribenten av företaget bakom produkten.

I den politiskt obundna nyhetstidningen Metro drivs ett flertal bloggar inom avdelningen Metro Mode. Bloggarna är bland annat inriktade på mode, träning, recept, inredning och hälsa. Petra Tungården är en av bloggarna och inläggen i hennes blogg är kortare och förekommer ofta tillsammans med relaterade foton. De karaktäriseras till viss del av en halvt dold marknadsföringsagenda.

Den marknadsförande agendan är det som främst skiljer tidningsdrivna bloggar från privata bloggar. Generellt kan anses att när ett beroende-förhållande mellan bloggskribenten och den som driver bloggen råder avtar den genuina dagbokskänslan som annars karaktäriserar bloggen.